PROJECT

Bijzonder

Hooibrug over rivier De Dommel

Wandelroute "Buurtschap Oud Rijsingen " te Sint-Oedenrode

Wanneer :
April / mei 2020

Waar :
Gelegen in de wandelroute “buurtschap Oud Rijsingen” in St. Oedenrode.

Opdrachtgever :
Kunststichting Kunst in Sint-Oedenrode / projectleider Peter van den berk (www.petervandenberk.nl). De brug is ontworpen volgens de filosofie van ontwerpster Birthe Leemeijer (www.birtheleemeijer.nl). De uitvoering van de brug was in handen van Metaalbedrijf Bernts BV. (www.bernts.nl).

Werkzaamheden :
Hoofdconstructeur van de fundatie- en staalconstructie van de nieuwbouw voetgangersbrug genaamd “De Hooibrug” over rivier De Dommel in Sint-Oedenrode. De brug wordt hoofdzakelijk gebruikt als voetgangersbrug. De brug is onderdeel van een laarzen(wandel)pad. Over de brug zal ook klein- en grootwild bewegen, om zo de overzijde van de rivier te bereiken.

Mede door de hoge bovenbelasting heeft de brug een 4-tal thermisch verzinkt stalen vakwerken als (hoofd)draagliggers. Gezien de logistiek / transport naar de locatie is ervoor gekozen om een deling in de vakwerk draagliggers te maken. De brug rust in de beide oevers op een stalen buispaal-fundering met daaroverheen een stalen kespligger.

Hydraulische en constructieve randvoorwaarden :
De Dommel kent een fluctuerend afvoerdebiet. Zo kan er in een droge periode ca. 14 m³/s door de Dommel stromen. Tijdens een hoogwaterperiode neemt dat toe tot ca. 100m³/s of meer.

In de ontwerpberekening is dan ook rekening gehouden met een botsbelasting van evt. drijvend (boom)hout. Gezien de breedte van de brug is geen belasting van een zgn. onderhoudsvoertuig meegenomen op de brug. De stalen buispalen op de oevers zijn naast hun verticaal draagvermogen ook berekend op de horizontaalbelasting als gevolg van een eventuele botsbelasting.

Volgens ROK richtlijn (werkwijzer vanuit Rws.) zijn de stalen delen die gemoeid zijn met de brug als doorsnedeklasse 3 (semi-gedrongen, elastisch) doorgerekend. Volgens de richtlijn is het plastisch berekenen en toetsen van primaire stalen delen in bruggen in doorsnedeklasse 1 en 2 niet toegestaan.

In de bijlage enkele foto’s uit eigen werk.